Eftertexterna – så har uppdraget utförts
Här berättar vi om vilka som deltagit och hur vi arbetat med uppdraget.
Genom en ändring i UKÄ:s regleringsbrev den 30 augusti 2018 fick myndigheten i uppdrag att göra en uppföljning av pedagogiskt utvecklingsarbete vid universitet och högskolor. I uppdraget ingick att ge en översiktlig nationell bild och bidra med kunskap om lärosätenas arbete med pedagogisk utveckling.
-
Så har vi tagit oss an uppdraget
Vi har i vår uppföljning av det pedagogiska utvecklingsarbetet vid landets universitet och högskolor använt oss av ett samskapande arbetssätt, som har kommit till uttryck i ett nära samarbete.
Förutom att vi i en enkätstudie kartlagt lärosätenas arbete, har vi hela tiden strävat efter att föra en aktiv och interaktiv dialog med sektorn i form av konferenser, referensmöten och samtal. Det har vi gjort för att kunna skapa en aktuell lägesbild och för att kunna identifiera övergripande utmaningar. Vår kunskapssökande process har slutligen resulterat i en nationell bild samt förslag kring hur det fortsatta arbetet kan bedrivas mer effektivt på nationell nivå.
Digitalt och kommunikativt arbetssätt
För att lösa regeringsuppdraget har vi utformat ett projekt där vi medvetet strävat efter att utveckla nya transparenta, interaktiva och digitala former för kommunikation, dialog och diskussion. Denna strävan har genomsyrat hela arbetet med regeringsuppdraget och även vår slutrapportering.
-
Projektorganisation
Styrgruppen för uppdraget har bestått av:
- Anders Söderholm, generaldirektör
- Annika Pontén, chef för analysavdelningen
- Karin Järplid Linde, chef för utvärderingsavdelningen
Projektgruppen för uppdraget har bestått av:
- Andrea Amft, projektledare för uppdraget och utredare på analysavdelningen
- Anna Lundh, utredare på analysavdelningen
- Amanda Bjernestedt, utredare på analysavdelningen
- Ulrika Thafvelin, senior utredare på utvärderingsavdelningen
- Stina Moritz, kommunikationskonsult
Se även vilka nyckelaktörer vi samrått med under uppdragets gång
-
Tack till
- Mattias Gordon, hellofilms.se
- Våra gäster i Studio UKÄ:
- Max Scheja, professor i högskolepedagogik vid Stockholms universitet
- Emma Wikberg, lärare och pedagogisk ambassadör vid Stockholms universitet
- Alastair Creelman, e-lärande specialist vid Linnéuniversitetet
- Anders Söderholm, generaldirektör för Universitetskanslersämbetet - Alla studenter, lärare, pedagogiska utvecklare och ledningsrepresentanter som tog sig tid att träffa oss när vi genomförde samtal på lärosätena. Ni hjälpte oss att fördjupa vår förståelse av det högskolepedagogiska arbetet för studenters lärande, för utbildningskvaliteten och för den fortsatta utvecklingen av den högre utbildningen.
- Alla medverkande i den gemensamma konferensen med Swednet i Umeå 23 maj 2019 och särskilt Umeå universitets projektledare Mona Fjellström, Umeå universitet, och hennes team vid Umeå universitet för gemensam planering och genomförande.
- Alla medverkande i den samarrangerade virtuella konferensen i Zoom 27 augusti 2019 och särskilt styrgruppen för Nätverket IT i Högre Utbildning (ITHU) för gemensam planering och genomförande:
- Birgitta Hemmingsson, Mittuniversitetet
- Markus Schneider, Karlstad universitet
- Alastair Creelman, Linnéuniversitetet
- Niklas Brinkfeldt, Högskolan Dalarna
- Lars Uhlin, Linköpings universitet
- Lena Dafgård, Göteborgs universitet
- Johani Karonen, Högskolan i Skövde
- Anna Thorén, Högskolan i Borås
- Petronella Ekstörm, Örebro universitet
- Sunet
- Annelie Berglind, Karlstad universitet, och hennes kollegor i planeringskommittén för Includekonferensen 2019 för lärorika samtal om inkluderande pedagogik.
- Alla deltagare på NU-konferens 2018 som tog sig tid att via Mentimeter eller på andra sätt bidra med input och medskick till projektet.
- Sveriges förenade studentkårer, SFS, för inspirerande samtal och gott samarbete.
- Mattias Gordon, hellofilms.se
Skapad: 2023-09-01
Uppdaterad: 2023-10-09