Samverkan och dialog med sektorn
Under regeringsuppdraget om pedagogisk utveckling i högskolan har vi aktivt fört samtal med sektorn för att få en djupare förståelse. Här delar vi med oss av den dialogen som skett på en mängd olika sätt och i olika sammanhang.
-
Fördjupande samtal med sju lärosäten och studentkårer
Vi har fört samtal med att sju lärosäten och studentkårer för att fördjupa vår kunskap om hur lärosätena arbetar med utvecklingsarbetet i praktiken; vilka fördelar de ser med att medvetet satsa på utvecklingen av högskolepedagogiken, hur man organiserar och styr ett sådant arbete och vilka utmaningar som finns.
Dessa samtal har varit viktiga för att skapa UKÄ:s beskrivning av den nationella bilden.
Förutom ett antal studentkårer har vi även träffat representanter för ledningen, pedagogiska utvecklare och lärare vid sju lärosäten:
- Göteborgs universitet
- Umeå universitet
- Örebro universitet
- Kungl. Tekniska högskolan
- Blekinge tekniska högskola
- Högskolan Dalarna
- Sophiahemmet Högskola
-
Studio UKÄ - samtal om angelägna frågor
Under uppdragets gång gjorde vi fyra fördjupande intervjuer om angelägna frågor med koppling till vårt arbete.
-
Medskick inför uppdraget
Vi samlade på oss en hel del input inför vårt uppdrag. Här har vi samlat de medskick vi fått.
NU-konferensen 2018
I en inledningsfas bad vi deltagarna på NU-konferensen 2018 (9–11 oktober) om input till projektet. De fick svara på frågan "Vad ska UKÄ prioritera i sitt uppdrag gällande högskolepedagogiskt utvecklingsarbete för att göra skillnad?". Mentimeterfrågan hölls även öppen några dagar efter konferensen så att fler kunde gå in och svara på frågan. UKÄ gjorde sedan en sammanställning av Mentimetersvaren. Båda dokumenten kan laddas ner nedan.
Ladda ner Mentimetersvaren från NU-konferensen 2018 Pdf, 2.5 MB.
Ladda ner UKÄ:s sammanställning av Mentimetersvaren från NU-konferensen 2018 Pdf, 189.3 kB.
Utskick till lärosätena
Vi gjorde ett utskick till lärosätena (rektorer, registratorer och studentkårer) där vi bad om medskick till projektet. Vi ställde två frågor:
- Vad bör UKÄ prioritera i sitt uppdrag gällande högskolepedagogiskt utvecklingsarbete för att göra skillnad?
- Är det något UKÄ särskilt borde tänka på i uppföljningen eller i arbetet med uppföljningen?
Studentdagen 2018
Vi frågade också studentkårsrepresentanter som deltog i Studentdagen den 7 december 2018 om vad vi skulle prioritera i vårt uppdrag. Nedan kan du ladda ner deras Mentimetersvar och en sammanställning av svaren.
Ladda ner Mentimetersvar från Studentdagen 2018 Pdf, 1.2 MB.
Ladda ner sammanställning av svaren från Studentdagen 2018 Pdf, 318.8 kB.
Medskick från Swednet och ITHU
Under arbetet med regeringsuppdraget har vi också fått in skrivelser som medskick till vårt arbete. Nedan kan du ladda ner medskick från Swednet, ett svenskt nätverk för pedagogisk utveckling inom högre utbildning och från ITHU, Nätverket för IT i högre utbildning.
-
Virtuell konferens om högskolepedagogisk utveckling
Inom ramen för vårt regeringsuppdrag om högskolepedagogisk utveckling bjöd vi in till en virtuell konferens för inspiration, dialog och samverkan kring pedagogiskt utvecklingsarbete i högskolan den 27 september 2019. Nedan hittar du länk till artikel om konferensen samt länk till all dokumentation från konferensen.
Läs artikel om den virtuella konferensen
Till konferenssidan för dokumentation från konferansen
Här följer citat från vår utvärdering:
Stor eloge till @UKambetet för att visa tydligt ledarskap och mod i digitaliseringstider med #ukavirtuell konferensen! Exakt denna testa-sig-fram och experimentera kulturen behövs för att vi som sektor ska kunna utveckla universitetspedagogiken!
Förvånad över hur bra samtal man kan få till och nya gemenskaper man kan göra virtuellt.
Super! Demokratiskt, tillgängligt och miljövänligt tillvägagångssätt!
Fungerat jättebra allting! Så himla kul med "pausunderhållningen"! :-)
Bättre än Live! Tillgängligt billigt miljövänligt och alldeles underbart!
Oj vad mycket nätverkande vi kan köra mellan lärosäten i detta format, nätverkande som annars blir övermäktigt. Toppen!
Imponerande väloljat och friktionsfritt trots digert program. Som en försmak av framtiden...
-
Högskolepedagogisk utveckling – strategi, praktik och forskning
Den 23 maj 2019 bjöd UKÄ in till en konferensdag om högskolepedagogisk utveckling i samarbete med Swednet och Umeå universitet. Konferensen riktade sig till ledningspersoner, strategiskt ansvariga, pedagogiska utvecklare, lärare och studenter.
På den välbesökta konferensen (103 deltagare) som hölls i Umeå universitets nybyggda, interaktiva undervisningssal Aula Biologica diskuterade pedagogiska utvecklare och lärare från hela landet den högskolepedagogiska utvecklingen. Särskilt fokus låg på tre perspektiv: strategi, praktik och forskning.
En stor del av konferensen genomfördes som gemensamma utvecklingsfokuserade samtal där deltagarna arbetade i grupper. Med stöd av salens olika kommunikativa verktyg kunde deltagarna dela med sig och vidareutveckla tankeutbytet. Nedan delar UKÄ med sig av en kort sammanfattning av det viktigaste från diskussionen, så som vi uppfattade samtalen. Du kan också ladda ner UKÄ:s generaldirektör Anders Söderholms presentationsbilder från konferensen.
Sammanfattning av diskussionerna på konferensen Pdf, 142.6 kB.
Presentationsbilder från Anders Söderholms anförande Pdf, 2 MB.
Här följer några intervjuer som gjordes i samband med konferensen.
-
Includekonferensen 2019
I mitten av maj arrangerades Includekonferensen vid Karlstads universitet med temat inkluderande pedagogik och digitalisering. Konferensen samlade Sveriges universitet och högskolor för att diskutera breddad rekrytering och breddat deltagande.
UKÄ höll två föredrag på konferensen. Generaldirektör Anders Söderholm talade om Vägar till breddat deltagande. Andrea Amft, projektledare för regeringsuppdraget om högskolepedagogiskt utvecklingsarbete och Ulrika Thafvelin, utredare och medarbetare i regeringsuppdraget, berättade om sitt uppdrag. Nedan kan du ladda ner deras presentationer.
-
Nätverkskonferens för kvalitetssamordnare
Nätverkskonferens för kvalitetssamordnare är en årlig konferens på något av Sveriges lärosäten som syftar till erfarenhetsutbyte och dialog kring kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av högre utbildning och forskning. Andrea Amft, projektledare för regeringsuppdraget om högskolepedagogisk utvecklingsarbete, medverkade via videolänk på 2019 års konferens på Blekinge tekniska högskola 17–18 oktober. Hon presenterade en första lägesbild utifrån projektarbetet och förde dialog med närvarande kvalitetssamordnare. Bland annat ställde hon tre Mentimeterfrågor till kvalitetssamordnarna:
1. Finns det en koppling mellan högskolepedagogiskt utvecklingsarbete och kvaliteten i den högre utbildningen?
2. Arbetar ni systematiskt med högskolepedagogisk utveckling för att stärka utbildningskvaliteten?
3. Vad fungerar bra/mindre bra på ditt lärosäte? Vad behövs på en nationell nivå?
-
SVERDs höstkonferens
Svenska Riksorganisationen för distansutbildning (SVERD) höll 12–13 september 2019 en konferens i Stockholm med titeln ”The digital revolution is not about technology – it's about people”.
På konferensen medverkade UKÄ:s generaldirektör Anders Söderholm med ett föredrag: Om behovet av
högskolepedagogiska utvecklingsinsatser- Länk till konferensens hemsida:
www.sverd.se/anmalan-sverds-hostkonferens - Ladda ner Anders Söderholms presentation från konferensen Pdf, 2.1 MB.
- Länk till konferensens hemsida:
-
Samråd med nyckelaktörer
Nedan följer en lista med personer vi samrått med under uppdragets gång.
- Daniel Lindblom, vice ordförande för Sveriges förenade studentkårer (SFS) och Simon Edström, vice ordförande för SFS
- Max Scheja, professor i högskolepedagogik vid Stockholms universitet
- Patricia Staaf, Malmö universitet, ordförande för Swednet och Åse Nygren, Blekinge tekniska högskola, styrelsemedlem Swednet
- ITHU:s styrgrupp (se enskilda namn under Eftertexterna)
- Sveriges universitets- och högskoleförbund, Marita Hilliges, generalsekreterare för Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) och Linda Gerén, utredare vid SUHF
- Birgitta Bergvall-Kåreborn, professor och rektor för Luleå tekniska universitet samt ordförande för Sveriges universitets- och högskoleförbunds (SUHF:s) arbetsgrupp för högskolepedagogik och lärande samt Klara Bolander Laksov, professor i högskolepedagogik vid Stockholms universitet, ledamot i SUHF:s arbetsgrupp för högskolepedagogik och lärande
- Karin Åmossa, chefsutredare vid Sveriges universitetslärare och forskare (SULF)
- Jörgen Tholin, huvudsekreterare för utbildningsvetenskap, Vetenskapsrådet (VR)
- Jan Gulliksen, professor, vice rektor för digitalisering vid Kungl. Tekniska Högskolan (KTH)
- Martin G. Erikson, docent, chef för sektionen för pedagogisk utveckling och forskning vid Högskolan i Borås
- Ebba Ossinannilsson, professor, vice ordförande för Sveriges riksorganisation för distansutbildning (SVERD)
- Uppdraget presenterades även för landets rektorer på en rektorskonferens i Steningevik den 14 januari 2019
Skapad: 2023-09-01
Uppdaterad: 2023-10-09